Wat moet u regelen voor, tijdens en na de uitvaart?

[vc_row][vc_column][ultimate_heading main_heading=”Wat moet u regelen voor, tijdens en na de uitvaart?” margin_design_tab_text=””][/ultimate_heading][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text]Rondom een overlijden moet je van alles regelen, wat al direct met de uitvaart begin. Hier leest u wat u moet je regelen voor, tijdens en na de uitvaart.


[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”2/3″][vc_column_text]

Huisarts of behandeld arts voor verklaring van overlijden

Wanneer u te maken heeft met een overlijden belt u eerst de huisarts. De huisarts komt langs om een verklaring van overlijden af te geven. Is iemand in het ziekenhuis overleden, dan doet de behandeld arts dit.

Gemeente voor akte van overlijden

Vervolgens moet er aangifte gedaan worden bij de gemeente. U krijgt van de ambtenaar van de burgerlijke stand een uittreksel van de akte van overlijden. U kunt het beste direct van deze akte van overlijden kopieën maken. U heeft deze namelijk nog nodig als u zaken moet regelen. Er zijn instanties bij die u vragen een akte van overlijden op te sturen of af te geven. Geef altijd een kopie en nooit de originele akte.

Neem (mogelijk) contact op met een uitvaartverzorger

Bedenk of u een uitvaartondernemer wilt of niet. En als u een uitvaartondernemer wilt, bedenk dan of u één wilt die is aangesloten bij het Keurmerk Uitvaart. De kosten van een uitvaart kunnen behoorlijk oplopen. Kijk of u zaken zelf kunt regelen (zoals het grafmonument of urn) en informeer naar de kosten.

Tip: soms denken nabestaanden dat ze direct na het overlijden een uitvaartondernemer moeten bellen, maar dat is niet nodig, dus neem de tijd om een uitvaartondernemer te kiezen.

Toestemming om de overledene te laten begraven of cremeren

In het geval van een uitvaartondernemer doet deze meestal de aangifte van overlijden bij de gemeente. De uitvaartondernemer vraagt dan meestal ook direct toestemming om de overledene te laten begraven of cremeren. Voor deze toestemming hebben ze de verklaring van overlijden nodig. Vraag aan de uitvaartverzorger of hij/zij dit inderdaad regelt.

Zijn er al zaken geregeld door de overledene?

U kunt vervolgens nagaan over er al zaken zijn geregeld door de overledene. Hierbij kunt u denken aan de zaken die hier onder opgesomd zijn.

  • Heeft de overledene zijn of haar wensen kenbaar gemaakt? (dit kan zijn aan nabestaanden, op papier of al besproken met een uitvaartondernemer)
  • Had de overledene een uitvaartverzekering of een andere financiële regeling?
  • Was de overledene lid van een uitvaartvereniging?
  • Is er een testament of wilsbeschikking?
  • Is er een adressenlijst voor het versturen van de rouwkaarten?

Verzekering of polis blad opvragen

Als u niet weet of de overledene een verzekering had of wanneer u het polisblad niet kunt vinden, dan kunt u bij het Verbond van Verzekeraars een aanvraag indienen om een polis te zoeken. Het Verbond van Verzekeraars gaat dan bij de aangesloten verzekeraars na of de overledene verzekerd was.

Wat wilt u persoonlijk toevoegen aan de uitvaart

Als u de uitvaart door een uitvaarverzorger laat regelen, doet deze het meeste werk voor je. Maar denk ook na over wat u wilt tijdens de uitvaart. Wilt u zelf iets zeggen tijdens de afscheidsbijeenkomst of zijn er andere naasten die iets willen zeggen? Welke muziek wilt u dat er gedraaid wordt? En wilt u foto’s laten zien tijdens de afscheidsbijeenkomst?

Waar moet u op letten tijdens de uitvaart?

Zet geen adresgegevens in een rouwadvertentie in de krant of op social media. Gebruik het adres van de uitvaartondernemer als correspondentieadres. Waarom? Sommige inbrekers houden in de gaten wie er een uitvaart heeft en dus niet thuis is. Hoe vreselijk het ook is. Vraag misschien mensen uit de buurt om op de dag van de uitvaart een oogje in het zeil te houden.

Wat moet u regelen ná de uitvaart?

Na de uitvaart moet u ook nog van alles regelen. Waar u aan moet denken  zijn zaken rondom de betaalrekening en het informeren van instanties (werkgever, pensionfonds en verenigingen). Ook zal u de verzekeringen moeten opzetten of aanpassen en moet u denken aan de digitale nalatenschap (zoals e-mail of een Facebookaccount).[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][us_single_image image=”1417″ size=”tnail-masonry” align=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]

Scroll naar boven